Cookie / Süti tájékoztató
A felhasználóbarát működés érdekében oldalainkon Cookie-kat használunk. Az Elfogadom gombra kattintással hozzájárul a Süti (ún. „Cookie”) Szabályzatban foglaltakhoz.
Részletek
Elfogadom
Fejben dől el - Rakonczay Gábor
Szerző
Lipcsei Árpád
Fotó
Rakonczay Expedíciók/Facebook
Rovat
Inspiration
Inspiration

Fejben dől el - Rakonczay Gábor

Az ő sportága az extrém összetett. „Mindenre felkészülhetsz fizikailag, de a célig az jut el, aki fejben bírja” – mondja. Portré az ultrafutó, óceánátszelő evezős és sarkvidéki „gyalogos” Rakonczay Gáborról.
Fejben dől el - Rakonczay Gábor
Szerző
Lipcsei Árpád
Fotó
Rakonczay Expedíciók/Facebook
Rovat
Inspiration

„A kisképzős felvételimen megkérdezték, mit olvastam a közelmúltban. Említettem három könyv címét, amire azt felelték, hogy ilyeneket csak a felnőttek forgatnak – és közülük is csak a furák.”

Nem feltűnő jelenség: 65 kiló, 170 egynéhány centi, és végtelenül csendes.

Farmer, póló és sportcipő van rajta. Ha muszáj lenne, ebben a szerelésben is lefutna 100 kilométert, mondja szinte szenvtelenül, halkan, mosolygás nélkül. Nem túloz, nincs kivagyi tónus sem a hanghordozásában, sem a gesztusaiban – önbizalom annál több, de ez nem nekem szól.

Évekkel ezelőtt túllépett azon, elhiszik-e neki, hogy amit a fejébe vesz, megcsinálja. Ez persze nem jelenti azt, hogy minden elsőre sikerül. Januárban egy általa tervezett és épített speciális szörfdeszkán, egy kabin nélküli SUP-on vágott neki az Atlanti-óceánnak. Az indulás után nem sokkal megsérült a tőkesúly, vissza kellett fordulnia.

Három és fél napig voltam kint a vízen, ez alapján fizikailag és mentálisan is ez tűnik az eddigi legbrutálisabb vállalásnak. Megjavítjuk a SUP-ot, és az év végén újra nekivágok az útnak. Viszont éppen az ilyen külső tényezők miatt van az, hogy a tőlem, a kitartásomtól függő kihívásokat jobban szeretem.”

 

Az ultrafutás szerinte pusztán test – leginkább szív és gyomor –, valamint tudat kérdése. Minimális az emberen kívül álló gátló tényező. Nem törhet el a kormánylapát vagy a tőkesúly, nem romolhat meg az étel.

„A veszélyfaktort tekintve az óceán magasabb kategória a sarki expedíciónál. Utóbbinak úgy vágtam neki, hogy visszajövök. Nyilván az óceáni utazásaim során is ez a célom, de a vízen kiszámíthatatlanabbak a körülmények. A sarki expedíció fizikálisan és mentálisan volt kimerítő: négyfős csapatban mentünk, mégis szólóérzés volt. Kilencven kiló körüli szánt húztam, jeges szél fújt, mindez több mint másfél hónapon át, extrém ingerszegény környezetben, ami a lelket megcsavarja, a testet legyalulja. Ha fejben bírod, célba érsz. De ha már fejben sem vagy képes megtenni a következő lépést, akkor vége. Hogy nekem mi segít? Ha stabilan pocsék a helyzet, keresem benne a kapaszkodókat – és a jelek szerint meg is találom.”

 

Gyermekként az motiválta, hogy valami maradandót alkosson, szabadon, de leginkább a korlátokat és a kereteket látta: iskolába kell járni, fogat mosni, tanulni.

„A szabadság nem azt jelenti, hogy nem kell semmit sem megtenned, hanem azt, hogy te választasz. Gyerekfejjel nem én választottam. Az elmúlt bő húsz évben viszont azt csináltam, amit akartam. Hálás vagyok érte. Gigantikus kalandra, történelmi tettre vágytam. Ebből eredt az első nagy expedícióm, az óceán átevezése. Aztán persze az ember rájön, hogy az élet több annál, mint bekerülni a történelemkönyvbe.”

Mosolyog.

 

RAKONCZAY GÁBOR

Formatervező, hajóépítő, utazó – Guinness-rekorder és hatszoros óceánátkelő magyar hajós, ultrafutó, az első magyar, aki (a kontinens széléről indulva) gyalog elérte a Dél-sarkot. Az amerikai Év Kalandja díjasa, a Magyar Formatervezési Díj tulajdonosa. 1981-ben született Budapesten, hat testvére van. Egy négyéves lány apja.

 

Kiemelkedő expedíciói

  • 2007-ben az első magyar óceáni evezős páros tagjaként első feleségével 51 nap alatt evezték át keletről nyugatra az Atlanti-óceánt a Tűzhangya nevű, saját tervezésű és építésű hajóval.
  • 2012-ben a világon először egyedül kenuval (a Fa Nándor által tervezett és épített Vitézzel) kelt át kelet–nyugati irányban az Atlanti-óceánon. A Lagos (Portugália), Las Palmas (Grand Canaria, Spanyolország) és Antigua közti kb. 6400 km távolságot 77 nap alatt tette meg. Borulás miatt az út nagyobbik részében nem volt kapcsolata a külvilággal, felszerelése teljesen elázott, elektromos eszközei felmondták a szolgálatot. A hajón nem volt nyomkövető.
  • 2018. november 24. és 2019. január 7. között négyfős nemzetközi csapat tagjaként a szárazföldről indulva 44 nap és 4 óra alatt 917 km-t gyalogolva elérte a déli sarkpontot.
  • 2019-ben Genovából elfutott az Alpokba, a Mont Blanc-ig, ahol hegymászó-felszerelésre cserélte a futócuccot, és felment Európa legmagasabb hegycsúcsára (4810 m), a „Sea to Summit” keretében hét nap alatt teljesítette a 363 kilométeres távot.